Tekstgrootte
Even voorstellen.
Mijn naam is Maaike Blokker en ik ben de schoolmaatschappelijk werker op de school van uw kind. Kort iets over mijzelf; ik woon sinds een aantal jaar op een boerderij in de Beemster met mijn gezin, poes en kippen en loop al 23 jaar rond in de jeugdhulp, woongroepen, gezinsbegeleiding en heb daarnaast jarenlang bij een jeugdtheatergezelschap in Amsterdam gewerkt.
Als schoolmaatschappelijk werker kan ik gevraagd worden om mee te denken, wanneer leerkrachten en/of ouders zien dat een kind een extra steuntje nodig heeft op gebied van gedrag of emoties. Ik kijk altijd naar de kwaliteiten van een kind en geloof dat in ieder signaal dat een kind afgeeft, een behoefte zit. Als we deze gaan zien en ontdekken, kunnen we aan groei werken. Dan kunnen we de leerling nieuwe, misschien beter werkende vaardigheden aanleren, zodat het gedrag dat als lastig gezien wordt naar de achtergrond kan verdwijnen.
Wanneer?
Soms signaleert een leerkracht opvallend gedrag bij een leerling. Als zij denken dat dit de ontwikkeling van het kind in de weg gaat staan, of als dat al aan de hand is, bespreken zij dit met de intern begeleider en met de ouders. Er kan in zo’n situatie gekozen worden om sociaal emotionele begeleiding in te zetten van de schoolmaatschappelijk werker. Ook kunnen ouders zelf op school aangeven dat zij graag gebruik maken van de extra ondersteuning van schoolmaatschappelijk werk voor hun kind.
Voor wie?
Veelvoorkomende vragen zijn;
· een ‘kort lontje’ hebben;
· snel verdrietig worden;
· regelmatig grote angst ervaren;
· moeilijk aansluiting kunnen vinden bij andere kinderen;
· opvallend stil en teruggetrokken zijn;
· gepest worden, zich gepest voelen of zelf pesten;
· graag andere kinderen aansturen of domineren op een manier die in de groep als onhandig wordt ervaren;
· zich klem voelen zitten vanwege problemen in de thuissituatie.
Hoe?
Ik werk vrijwel altijd samen met kind, ouders en school. Gesprekken voer ik bij voorkeur met de kinderen én hun ouders. Ouders (of andere belangrijke verzorgers) zijn tenslotte degene die het kind het beste kennen! Bovendien is de kans op vooruitgang in het leren over voelen, denken en doen, groter, wanneer het kind ondersteund wordt door de meest belangrijke mensen in hun directe omgeving. De leerkrachten betrek ik bij dit leerproces, voor zover zij de ruimte hebben, naast hun primaire werkzaamheden.
We starten met een gesprek met ouders, leerkracht en intern begeleider, waarin we vragen bespreken als: wat is lastig, wat gaat goed, wat is tot nu toe gedaan, wat heeft wel gewerkt, wat niet, wat willen we bereiken en hoe gaan we met elkaar aan de slag? We maken maximaal 5 afspraken, met tussenliggende tijd, zodat iedereen de kans krijgt om te oefenen en de info te verwerken. Drie maanden later komen we opnieuw samen om te evalueren wat we met elkaar hebben bereikt. We hebben dan met elkaar meer zicht gekregen op de achterliggende redenen van het gedrag en alles wat van invloed zou kunnen zijn. Meestal kunnen kinderen, ouders en leerkrachten zonder de extra ondersteuning verder. Wanneer er toch nog ondersteuning nodig is kunnen we met elkaar een eventuele vervolg stap bespreken.
Ik werk met verschillende methodieken, oefeningen, spelletjes, tekeningen en pictogrammen en andere middelen om het gesprek over voelen, denken en doen te ondersteunen en plezierig te maken.
Daarnaast wil ik iedereen (ouders/verzorgers, leerkrachten en andere betrokkenen), laten weten dat ik opensta voor vragen waarvan jullie denken dat ik daar iets mee kan; dus vragen die misschien niet hierboven staan omschreven.
Contactgegevens:
Maaike Blokker – schoolmaatschappelijk werker in gemeente Waterland
ma.blokker@desmd.nl
06 13850891
werkdagen: maandag, dinsdag, woensdagochtend, donderdag, vrijdag