In de ochtend werken de leerlingen met de methodes voor rekenen, taal en lezen . In de middag wordt er gewerkt aan de hand van thema’s, met behulp van de methode IPC (International Primary Curriculum). In de groepen 1/2 speelt het thema de gehele dag door een grote rol. Het IPC is een integraal, thematisch en creatief programma voor kinderen van 4-12 jaar. Elk IPC-thema (unit) omvat diverse vakken, waaronder wetenschap, geschiedenis, aardrijkskunde, ICT, kunstzinnige vorming, muziek en lichamelijke opvoeding. Binnen het thema worden verschillende vakken met elkaar verbonden. Elk vak bestaat weer uit een aantal leertaken zodat de leerkracht de kinderen goed kan helpen om de verschillende leerdoelen te bereiken.
IPC helpt ons om:
• kinderen waardevoller te laten leren en zich te ontwikkelen
• toekomstgericht de 21ste -eeuwse vaardigheden structureel aan te bieden en aan te leren. 21ste -eeuwse vaardigheden zijn: communiceren, samenwerken, probleemoplossend vermogen, creativiteit, kritisch denken, sociale en culturele vaardigheden, ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en zelfregulering
• te werken vanuit thema’s die aanspreken
• talenten van elk kind serieus te kunnen nemen en in te kunnen zetten
• om persoonlijke groei mogelijk en zichtbaar te maken
• actief burgerschap als basis te gebruiken
Elk thema (dat steeds zo’n 6 tot 8 weken duurt) werkt vanuit betekenisvolle situaties en wordt op een pakkende wijze opgestart door de leerkracht(en). Daarna gaat de leerkracht onderzoeken wat de kinderen al van dit onderwerp weten (kennisoogst heet dat). De vervolgstap is dat de leerkracht het onderwijsaanbod plant en een globaal beeld voor de kinderen schetst van het thema (big picture). De kennis- en vaardigheidsdoelen worden per vak uitgelegd en opgehangen op het IPC prikbord. De kinderen kunnen daar duidelijk zien wat ze de komende tijd gaan leren. Daarna gaan de kinderen aan de slag in een veilige omgeving. Zelf ontdekkend, onderzoekend, communicerend en creatief. De kinderen gaan dat wat ze onderzocht hebben verwerken op verschillende manieren. Ook vinden er excursies plaats binnen sommige thema's. Tot slot wordt het thema afgesloten. De afsluiting vindt soms alleen met de groep plaats, maar deels ook met de ouders/verzorgers, waarbij de kinderen laten zien wat ze hebben geleerd in de afgelopen periode.
IPC past perfect bij onze visie en kernwaarden: vertrouwen, verantwoordelijkheid, samenwerken en reflecteren. Binnen de thema’s ligt een deel van het aanbod vast, maar voor een deel bepalen de kinderen zelf wat ze nog willen weten over het onderwerp. Dat maakt ze eigenaar van het werk.